Acte necesare pentru vanzare 

18.09.2021

Marea majoritate dintre noi am fost macar o data parte la o tranzactie imobiliara. Altii urmeaza sa fie. Aici aveti o lista cu actele de baza necesare unei tranzactii si alte acte aditionale, in functie de imprejurarile vanzarii sau cumpararii unui imobil. 

Lista actelor necesare in procesul de vanzare :

- documentul de dobandire , acesta poate fi mostenire (succesiune), donatie, dovada de achitare integrală a prețului, sentinta/decizie judecatoreasca definitiva si irevocabila, proces verbal de predare-primire, dovada de achitare integrală a prețului, contractul de vanzare-cumparare

- cadastrul si intabularea

Cadastrul realizeaza identificarea, masurarea, descrierea si inregistrarea imobilelor in documentele cadastrale si reprezentarea acestora pe harti si planuri cadastrale. Citeste aici mai multe despre cadastru.

Prin intabulare se doveste ca sunteti proprietarul de drept al proprietatii, fapt inscris in  Cartea Funciara.   

- extras de Carte Funciara de informare 

In extrasul de Carte Funciara apar toate inscrierile asupra proprietatii, sarcinile, datoriile, proprietarii. Acest act il poate elibera atat notariatul, cat si Agentul imobiliar si dureaza aproximativ 10 minute. 

La vanzare este nevoie de Extras de Carte funciara de Autentificare pe care il poate elibera doar notarul care face vanzarea si acest fapt blocheaza cartea funciara timp de 10 zile, timp in care se face vanzarea. In urma cererii proprietarului, Extrasul de Autentificare va fi eliberat in 2-3 zile lucratoare pentru a se face vanzarea. Se poate elibera si la urgenta. Acest act este atribuit proprietarului si costa 40 lei, scos in regim normal. 

- certificatul de atestare fiscala de la proprietar/i

Certificatul de atestare fiscală este un act oficial prin care se dovedește modul de îndeplinire a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor, precum și a altor venituri datorate de către contribuabil (fie el persoană fizică sau persoană juridică).

Atentie !!! Acest act poate fi eliberat de notariatul la care se face vanzarea.  Doar ca unele notariate, in loc sa ajute clientul, prefera sa il puna pe el pe drumuri pana la taxe si impozite, la sectorul/judetul de care apartine proprietatea. 

*Ca si paranteza, am avut cazuri in care notariatul tinea mortis ca nu se poate, ca sa aflu ca ei nu mai facusera acest lucru inainte si de fapt habar n-aveau. Dar pana la urma a iesit ca mine si au eliberat ei certificatul fiscal. 

- adeverinta de la Asociatia de Proprietari (se aplica doar la apartamente)

Acest act dovedeste ca vanzatorul nu are restante la intretinere pe care ulterior va trebui sa le achite noul proprietar din surse proprii. 

De obicei notariatul are o adeverinta tip care trebuie semnata si stampilata de catre Presedintele Asociatiei si de catre Administratorul blocului, neaparat de amandoi. 

- certificatul energetic

Acest act dezvaluie eficienta din punct de vedere energetic, in functie de sursa de caldura, etajul, izolarea blocului, tipul de ferestre, etc. Nivelurile de performanta energetica acceptate la vanzare prin credit sunt A,B si C. 

- extras de cont necesar pentru a fi trecut in contract si pentru a dovedi ca acel cont este pe numele proprietarului.  * Nu se pot vira banii intr-un alt cont decat al unui co/proprietar. 

- ultimele facturi la utilitati care arata faptul ca nu exista datorii la utilitati

-buletin/e proprietar/i si cumparator/i

- certificat/e de casatorie

Documente aditionale necesare in functie de speta:

- procura 

1.Daca sunt mai multi coproprietari si la semnare vine doar 1 sau 2, este nevoie de procura in numele celor care nu sunt prezenti. Este nevoie de cate o procura pentru fiecare coproprietar in parte care nu va fi prezent la vanzare, iar in procura se va specifica si contul in care se va vira suma de bani cuvenita.  In cazul in care procura se face tot pe unul din proprietari, se poate specifica sa fie suma virata in contul celui care semneaza (mandatarului).

2.In cazul in care mandatar (imputernicit) este o persoana care nu este proprietar, poate semna in numele proprietarului, insa banii pot fi virati doar in contul unui proprietar. Contul se specifica in procura. 

3.In cazul unui proprietar cu handicap, serviciile sociale vor alege un imputernicit pentru a semna in numele lui, dar banii se vor vira intr-un cont pe numele proprietarului. Mandatar nu va fi un coproprietar pentru ca se considera conflict de interese. 

- acord de instrainare de la banca creditoare a proprietarului, daca imobilul care urmeaza a fi vandut are in extras ipoteca/credit la banca. 

Acest caz nu prezinta niciun risc pentru cumparator, intrucat in adeverinta si in actul notarial care se va intocmi la vanzare - cumparare, se va specifica radierea ipotecii in urma achitarii pretului

- declaratie de la asociatia de proprietari daca in trecut a fost o datorie care s-a achitat intre timp si nu s-a scos sarcina din cartea funciara. Acest act se intocmeste la notar si in urma declaratiei, se elimina sarcina din Cartea Funciara.

-Certificatul Medico-Legal Psihiatric (IML) care sa ateste discernamântul vânzatorului, daca acesta are o varsta mai inaintata. 

-Autorizatia de constructie 

- Opinie notariala daca proprietatea se achizitioneaza prin credit

- Schita apartamentului / casei. Acest act este solicitat de catre banca creditoare si uneori de notariatul la care se face vanzarea.

-Aprobarea privind scoaterea definitiva a terenurilor din productia agricola, daca intre timp s-a schimbat categoria de folosina din extravilan/agricol in intravilan pentru constructii. Acest act se scoate de la Primarie.

-Certificat de nomenclatura stradala - eliberat prin cerere la Primarie ( Urbanism). Acest act este necesar daca in  acte apare un nume vechi al strazii, iar in prezent strada are alta denumire, sau alte nepotriviri legate de numar si/sau de strada, desi locatia este aceeiasi. 

In cazul achizitionarii prin credit, banca creditoare poate va solicita documente suplimentare.

Piața imobiliară din București și Ilfov a cunoscut fluctuații semnificative în ultimii cinci ani, influențate de factori economici, politici și sociali. În acest articol, vom analiza tendințele majore în ceea ce privește vânzările și închirierile, precum și perioadele din an în care interesul este mai crescut sau mai scăzut.